Babykalenderen uge 6

Uge 6

Jo ældre jeres barn bliver, jo længere tid ad gangen kan det klare at ligge på maven, og det er en sund modvægt til de mange timer på ryggen. Start med at lægge barnet på maven, mens det er frisk. Prøv at stille legetøj foran det, så det får lyst til at løfte hovedet og kigge. I kan også selv lægge jer på maven foran jeres barn, tale og smile, så I opmuntrer det til at kigge på jer. Reager altid, når han/hun bliver træt eller irriteret over at ligge på maven.

Se Babykalenderen uge 5 eller Babykalenderen uge 7.

Gynækologisk undersøgelse
Kvinden skal kontakte sin egen læge for at få foretaget en gynækologisk undersøgelse otte-ti uger efter fødslen. Her tjekker lægen, om eventuelle klip eller bristninger er helet, om livmoderen har trukket sig pænt sammen, og om du kan lave knibeøvelserne rigtigt. Tal evt. med din læge om, hvordan og hvornår du kan begynde at dyrke sport og lave andre fysiske aktiviteter igen. Bestil tid.

Barselsgymnastik
Siden fødslen har kvinden mest arbejdet med knibeøvelser. Nu må du godt begynde at træne mavemusklerne. Livmoderen skal nemlig løftes op af mavemusklerne for ikke at synke ned. I de fleste kommuner kan man gå på hold for efterfødselsgymnastik. Tal med sundhedsplejersken om det. Men man kan også træne hjemme, evt. til en video. Du må ikke løbetræne, før din bækkenbund og mavemuskler er optrænet.

Alle tekster er fra ”Babykalenderen – det første år uge for uge” venligst udlånt af Forlaget Mondo.

Babykalenderen er fuld af viden og fantastiske råd til de nye forældre, samt en masse inspiration til lege og træning med baby. Den kan fås hos SAXO.com til 218 kr.

De tekster du får her er kun et udvalg af hvad bogen rummer af tekster hver uge. Få et hurtigt overblik her over alt det bogen rummer og læs hvad mange mødre skriver om den. Eller køb bogen her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *